tirsdag 4. mars 2008

Hei alle sammen!

Etter en sen ankomst til Italia, og en overnatting på hotell i Venezia, ankom vi Vicenza i går formiddag, i solskinn og blå himmel:-) Der ble vi møtt på togstasjonen av Eurocultura's to representanter, Lidia og Gigi. Vi ble med Gigi som viste oss leiligheten jeg skulle bo i. Denne ligger ca en kilometer fra Eurocultura's kontorer, som da gjør at jeg får en fin liten gå-tur hver morgen. Hege skal bo hos en vertsfamilie, som hun fikk møte litt senere på kvelden.
Leiligheten jeg disponerer, deler jeg med to andre tyske lærlinger. En av dem er baker, og står opp kl 0230 på morgenen (eller natta om du vil...), for å jobbe i bakeriet han er utplassert i. Han har vært her i fem måneder, og har en måned igjen av sitt opphold her i Vicenza. Han er veldig dårlig i engelsk, men bedre i tysk og italiensk, slik at vi snakker sammen på en blanding mellom italiensk, tysk og engelsk. Og da minst av det sistnevnte selvfølgelig. Tysker nr. 2 har jeg ikke sett enda, fordi han har visst en spansk kjæreste han er hos kontinuerlig..
Jeg er jo her i Vicenza for blandt annet å lære italiensk, og dette begynte Hege og jeg med allerede mandag kveld. Dette vil nok vise seg å bli en utfordring, for etter den første kvelden på språkkurset, tror jeg vi begge satt med en aldri så liten bakoversveis, pga hva vi egentlig har begitt oss innpå. Men tatt i beregning at vi hadde hatt to stressende dager med reising, er det vel naturlig at man blir litt satt ut når man blir nødt til å snakke et helt fremmed språk, uten å ha noe som helst bakgrunn i det overhodet.
Så det ble tidlig kvelden i går. Etter et tappert forsøk på å klare leksene (ja, vi fikk lekser første dagen ja..), måtte jeg gi etter og la øynene og hjernen hvile etter en dag med mange nye impulser og inntrykk.

Dagen i dag, tirsdag, begynte som nevnt i teksten over her, med en rask gå-tur til Euroculturas kontorer, ca en kilometer unna. Været hadde endret seg i løpet av natten, som Lidia og Gigi sa det skulle (!), til å bli ganske mye mer likt det været vi har hjemme, nemlig kaldt regn og vind (ca 4°C). Temperaturen har steget litt utover dagen, men alikevel er det slik at man må kle seg ordentlig for å ferdes utendørs. Jeg gikk til innkjøp av en paraply (kanskje nærmere en parasoll etter størrelsen å regne, men uansett..), som viste seg å være vel anvendte euro.
Etter språkkurset, tok Hege og jeg bussen inn til sentrum, og ruslet rundt for å orientere oss litt i byen. Dette var veldig vellykket, og vi ble litt bedre kjent med denne flotte byen. Byen har en kjerne av gammel arkitektur, tegnet av den kjente arkitekten Andrea Palladino. Byen er også et lite mekka for shopping, og vi fant mange butikker fra kjente kleskjeder. Vesker og sko er det et hav av, så jeg tror at de fleste jenter hadde likt seg her.
Grunnen til at jeg ikke fikk blogget i går, var mangelen på nett-tilgang, og etter uttallige forsøk, fant jeg til slutt en liten, men funksjonibel, internett-cafe.
Nå skal jeg rusle hjem og ta en matbit, og gjøre noen lekser, også blir det nok kanskje en liten treningstur senere i kveld. Håper alt er bare bra med dere hjemme i Norge, og at dere har en fin kveld videre. Vi blogges!

Ciao!

Ingen kommentarer: